ABD'nin Teksas eyaletindeki Lackland Hava Kuvvetleri Üssü'nde ortaya çıkan grip salgını, Pentagon'u kritik bir karar almaya zorladı. Yaklaşık 300 askerin hastalanmasının ardından iki ay önce kaldırılan zorunlu grip aşısı uygulaması yeniden hayata geçirildi.
SALGIN GİDEREK BÜYÜYOR
New York Post'un haberine göre ABD Savunma Bakanlığı (Pentagon), göreve yeni başlayan askerler için grip aşısını yeniden zorunlu hâle getirdi. Böylece yaklaşık 70 yıldır uygulanan sistem, kısa süreli aranın ardından tekrar yürürlüğe girmiş oldu.
Kararın alınmasında, Lackland Hava Kuvvetleri Üssü'nde hızla yayılan grip vakalarının etkili olduğu belirtildi.
YÜZLERCE ASKER HASTALANDI
Son haftalarda üste eğitim gören en az 275 acemi askere grip teşhisi konuldu. Dört asker hastaneye kaldırılırken, ABD Hava Kuvvetleri 16 Haziran'da bir askerin yaşamını yitirdiğini doğruladı. Ancak ölümün salgınla bağlantısı henüz netlik kazanmadı.
Bölgeyi temsil eden Demokrat Kongre Üyesi Joaquin Castro ise salgının "giderek kötüleştiğini" belirterek durumun ciddiyetine dikkat çekti.
70 YILLIK UYGULAMAYA GERİ DÖNÜLDÜ
Savunma Bakanı Pete Hegseth, nisan ayında yayımladığı genelgeyle grip aşısını tüm ABD askerleri için isteğe bağlı hâle getirmişti.
Hegseth, kararını "gereğinden fazla kapsamlı ve rasyonel olmayan" bir uygulamayı sona erdirmek olarak değerlendirmiş, bunun Amerikan ordusuna daha fazla özgürlük sağlayacağını savunmuştu.
AŞILANMA ORANI SERT DÜŞTÜ
Kararın ardından özellikle Hava Kuvvetleri'ne yeni katılan askerlerde grip aşısı yaptırma oranı ciddi şekilde geriledi. New York Times'ın aktardığı verilere göre daha önce yaklaşık yüzde 100 olan aşılanma oranı kısa sürede yüzde 40'a düştü.
Bunun üzerine bazı birlikler, zorunlu aşının devam edebilmesi için Savunma Bakanlığı'ndan istisna talebinde bulundu.
Pentagon Sözcüsü Sean Parnell ise alınan kararların ayrıntılı risk analizleri doğrultusunda verildiğini belirterek, operasyonel hazırlığın korunmasının öncelikleri olduğunu söyledi.
ONAY GECİKİNCE VAKALAR ARTTI
Grip aşısının yeniden zorunlu hâle getirilmesine ilişkin onay 11 Haziran'da verilse de üs yönetimi bu kararı ancak 18 Haziran'da öğrendi. Yetkililer, bu süreçte salgının çoktan yayılmaya başladığını ifade etti.
Üste temaslı askerler yakından takip edilirken, semptom gösteren personele antiviral ilaç tedavisi uygulanıyor. Sağlık ekiplerinden onay alan askerler ise eğitimlerine devam ediyor.
UZMANLARDAN KRİTİK UYARI
Eski Pentagon sağlık yetkilisi Terry Adirim, zorunlu aşının kaldırılmasının ciddi bir boşluk oluşturduğunu belirterek bunun ulusal güvenliği dahi etkileyebileceğini söyledi.
Uzmanlar ise bulaşıcı hastalıklarla mücadelede toplumsal bağışıklığın önemine dikkat çekerek, gripte etkili koruma için toplumun yaklaşık yüzde 83'ünün aşılı olması gerektiğini vurguladı.
"BİLİM YERİNE SİYASET TERCİH EDİLDİ"
Kongre Üyesi Joaquin Castro, yaşanan salgının zorunlu grip aşısının kaldırılmasının ardından beklenen bir sonuç olduğunu savundu.
Castro, halk sağlığı politikalarının siyasi tercihlerle değil, bilimsel veriler doğrultusunda şekillendirilmesi gerektiğini ifade etti.